Pagina 7 - Osse Carnavalskrant 2013

Hoe een muts
een merk maakte
Was het boerenslimheid van Unox of een sublieme ingeving van een afgestudeerde marketeer van Nijenrode? Feit is, dat met
het inzetten van een muts, heel Nederland de soep- en worstmaker uit Oss associeert met de Hollandse winter. Een metafoor die
in één klap precies verwoordt waar Unox haar kost mee verdient: Winterkost !!! Na enig speurwerk in Oss kwamen we er achter dat
chairman, Tex Gunning de geestelijk vader is van de Unox muts. Nog altijd een briljant idee.
Typisch Hollands
De meest bekende omzetmakers van Unox, erwtensoep en rookworst, floreren op de markt als “typisch Hollands”. Het idee is eenvoudig maar
doeltreffend, de uitwerking fenomenaal: de Unox-muts werd als marketing tool ingezet! Het publiek
langs de kant kleurde oranje, met het inmiddels bekende Unox-logo in rood, wit en blauw.
Het begin
Het grote succes begon bij de introductie van de Unox-muts tijdens de Elfstedentocht. Maar die biedt
geen garantie tot jaarlijkse terugkeer. Met de succesvolle muts dook Unox op bij een ander evenement: de
Nieuwjaarsduik. In feite een sprong op een rijdende trein. Het begon met een kleine groep deelnemers.
Volgens Unox doen er nu elk jaar zo’n 36.000 mensen mee op 89 locaties. Een muts weggeven is een slimme gedachte
geweest: immers degene aan wie je hem cadeau doet, heeft geen koud hoofd meer.
Ouderwetse gezelligheid
Toch zit er meer achter; bij het terugzien van het logo of de kleuren van de muts creëer je een positieve associatie met en
beleving bij het merk Unox. En die beleving sluit exact aan bij de positionering van het merk Unox: ouderwetse Hollandse
gezelligheid. Het gevoel dat vroeger alles beter was, staat nog steeds overeind.
Bij evenementen als een Elfstedentocht of de Nieuwjaarsduik levert deze koppeling alweer positieve gevoelens voor het merk
op. Niet de Ster, maar het NOS-journaal draagt de Unox-reclameboodschap uit. De Telegraaf springt erop in met de jaarlijkse
verkiezing van de Unox-babe in bikini met muts. Reclame gratis en voor niks.
De slimme marketingstrategie heeft Unox en Oss geen windeieren gelegd. In 2010 steeg de omzet van Unox naar
207,9
miljoen, waarvan 34 miljoen voor de rookworsten die in Oss “gerookt” worden. Kortom, Unox heeft zich de
beleving van een ouderwets gezellige Hollandse winter
toegeëigend met een muts!
Goed gemutst met vastenavond
Was het vorig jaar allemaal Dikke Mik in Oss met die heerlijke broden, dit jaar wordt zo mogelijk nog beter. Want heel Oss gaat goed gemutst de carnavalstijd in. De
bakkersmuts wordt vervangen door een ijsmuts, een blauw-geel exemplaar mét pompon, want dat is helemaal ín deze winter!
Vrolijke mutsen
Nou zit dat in het Ossekoppenrijk meestal toch wel goed met de mutsen. Kijk eens in het Centrum en zie alle vrolijke blauw en geel gekleurde mutsen
op de lantaarnpalen. Alleen daardoor al krijg je zin in carnaval! Maar carnaval kan wel eens koud zijn, zeker als het, net als vorig jaar, zo vroeg valt.
Goede raad is niet duur; goede raad is een muts. En wat voor een! De SCVO heeft ervoor gezorgd dat er blauw-gele mutsen te
koop zijn, zodat je niet alleen een warm gevoel krijgt met carnaval, maar ook een warm hoofd en niet te vergeten warme
oren.
Zelf breien?
Of wil je liever zelf een muts breien, ook al zo’n hippe bezigheid die de huidige jachtige maatschappij een beetje tot stilstand
moet gaan brengen. Dan volgen hier wat breitips voor degenen die echt een stukje huisvlijt willen dragen:
Zorg dat je niet een te grote muts breit. De muts valt over je ogen en je kunt je bier niet meer vinden. Toch te groot gebreid? Neem dan
contact op met de Technische Commissie van de SCVO. Zij hebben vast nog wel een lantaarnpaal die een muts kan gebruiken.
Ben je een gevorderde breier? Brei dan je adres in de muts. Altijd handig als je laat op de avond naar huis toe moet en je niet
meer weet waar je je huis gelaten hebt.
Brei eens ergens anders dan in de huiskamer. Verandering van omgeving geeft veel inspiratie. Zo kun je gaan geitenbreien in de stal of
gaan balkenbreien op de deel.
Wil je eens iets anders breien dan een muts? Zoek dan contact met iemand die van wanten weet.
Als je het breien moe bent, brei er dan een eind aan.
Ossekoppen en Ossenekskes gaan dus goed gemutst carnaval vieren. Zorg dat je erbij bent, maar alleen als je goed gemutst bent!
Goedgemutste breiwedstrijd
Brei een muts voor het goede doel en win een diner voor twee. In het kader van het Carnavalsthema 2013 ‘Oss, goed
gemutst’ organiseert de SCVO voor jong en oud een mutsen breiwedstrijd. Laat je fantasie de vrije loop en brei een mooie,
leuke of gekke muts.
De spelregels zijn eenvoudig:
Brei een muts naar eigen keuze qua kleur en model (kosten worden niet vergoed).
Lever de gebreide muts vóór 10 februari in bij de SCVO, p/a Berkenlaan 18 in Oss.
Een vakkundige mutsenjury zal de mutsen beoordelen. De mooiste muts winnaar ontvangt een dinerbon voor 2 personen
bij Brasserie “de Serre” in het City Hotel. De mutsen worden na de wedstrijd aan de hoogste bieders verkocht, de
opbrengst gaat naar een nader te kiezen goed doel. De winnaar wordt bekend gemaakt op carnavalsdinsdag tijdens de
boerenbruiloft op het Ossekoppenplein.
Mien, waar is mijn
feestmuts?
Volendamse hoofdmuts
reclamemuts
bontmuts
gebreide muts
wollen muts
kerstmanmuts
berenmuts
merkenmuts
Unox-muts
badmuts
theemuts
bakkersmuts
koksmuts
folklore muts
Finse muts
Noorse muts
schaatsmuts
slaapmutsje
slaapmuts
ijsmuts
skimuts
carnavalsmuts
feestmuts
muts
bivakmuts
wintermuts
Z
B
B
Oss, goed
gemutst