Pagina 30 - Osse Carnavalskrant 2013

Veilige constructie
Alle wagens hebben een gedegen constructie nodig. Willem van Loon van CV Danheddeokwa is in zijn eentje verantwoordelijk
voor de constructie. “Bij grotere wagens zijn meer mensen nodig. Maar hoe dan ook, groot of klein, de constructie moet stevig en veilig zijn”. Op de wagen
van Danheddeokwa zijn de staanders op het frame van de wagen gelast. Ze worden met zijstukken stevig op hun plek gehouden. De constructie moet veel
draagkracht hebben: niet alleen voor het gewicht van de constructie zelf, maar ook voor de vele meters kippengaas en het vele papier met lijm. Vergeet
vooral de liters verf niet, die ook het nodige gewicht toevoegen. Of de jeugd kan helpen? Neem nou het lassen. Marco Elberse kreeg dat niet in zijn eentje
voor elkaar. Ik geef het je ook te doen: 3,5 kilometer betonijzer lassen vraagt veel tijd. Gelukkig zijn er veel jongeren die het lassen in de praktijk
hebben geleerd en volop meehelpen. Zonder hulp van die jeugd (die hun eigen wagen allang af hebben was het wel krap in de tijd geworden,
maar nu ligt alles op schema. Het laswerk zit erop, de rest kan aan de slag. Met man en macht, want het is zo 10 februari!
Poetry in motion
De meeste oh’s en ah’s komen als op een wagen alles blijkt te draaien en te zwieren. Was
dat vroeger, volgens Frank de Rijk van de Krinkelkoppen, een kwestie van wat elektra en een aggregaat, tegenwoordig
wordt er lucht en een computersysteem gebruikt om alles aan te sturen. Frank: “De
techniek wordt steeds ingewikkelder. Vooraf wordt alles ingeprogrammeerd zodat de
poppen bewegen zoals ze moeten bewegen. De schakelkast van 1.5 bij 1.5 meter
zit in de wagen. Dan is er alleen nog een goed aggregaat nodig. De afgelopen
keer ging dat stuk. En zonder stroom geen beweging! Een enorme
teleurstelling voor alle bouwers die zoveel
uren in de wagen hadden gestoken!
Bijzonder is dat zo’n systeem opgebouwd
is met voornamelijk sloopmaterialen.
Ongebruikte of verouderde onderdelen
die wel nog prima dienst doen in deze
wagens. Veiligheid gaat natuurlijk boven
alles. “Het materiaal moet goed zijn”,
zegt Frank, “en natuurlijk ontbreken de
veiligheidsknoppen niet. Want beweging
is belangrijk, het kunnen stoppen van die
beweging nog veel belangrijker!”
MUTS AF VooR D E
Prachtig, al die mooie praalwagens
Maandenlang wordt er met veel liefde gewerkt
aan de praalwagens voor de optocht. Op de dag zelf staan er altijd een heleboel mensen langs de
kant van de weg te genieten van het mooie schouwspel. Het is iedere keer weer een verrassing
wat de wagenbouwers hebben verzonnen. Maar het vele werk, de inzet en creativiteit resulteren
altijd weer in prachtige wagens. Op deze pagina kijken we mee met de wagenbouwers, niet alleen
naar het eindproduct, maar ook naar de techniek die normaal voor het publiek verborgen blijft.
Het begint met een idee
Zoals bij elk project moet er eerst een goed idee zijn. Iets
actueels is altijd geliefd, maar voor het bouwen van een grote wagen niet altijd praktisch, er
wordt namelijk al vanaf de zomer gebouwd. Vaak wordt daarom een motto of jubileum ingezet als
thema.
LOS ZAND
NIE DUK ZAT
de FOEMPERS
30